Classified lanceert professioneel gravelteam

- Nederlandse wielrenner Piotr Havik voegt zich als eerste bij het profteam

- Classified werkt samen met Foodmaker (hoofdpartner), Ridley en DT Swiss

Antwerpen / Eindhoven, 16 mei 2023 - Classified kondigt vandaag zijn professionele gravelraceteam "Classified Factory Team fueled by Foodmaker" aan.

De lancering van het professionele gravelteam volgt op het debuut van Victor Campenaerts met de baanbrekende Powershift-technologie tijdens de voorjaarsklassiekers van 2023. Het nieuwopgerichte team zal deelnemen aan de meest prestigieuze races in de booming gravelscene, zoals Unbound (VS), de UCI Gravel World Series en de UCI Gravel World Championships.

Piotr Havik is de eerste renner die zich aansluit bij het team. Havik, in 1994 geboren in het Nederlandse Gouda, werd profrenner op de weg in 2012. Hij reed onder meer voor de ontwikkelingsploeg van Rabobank, Team Katusha Alpecin en BEAT Cycling, voordat hij de focus verlegde naar gravelracen.

Havik had een succesvol seizoen in 2022, op dat moment zonder team, met meerdere podia op UCI-gravelraces en eindigde als 12e op de allereerste Gravel Wereldkampioenschappen in het Italiaanse Veneto. Nu, met de steun van het nieuwe team, streeft Havik naar een nog beter 2023.

"Ik ben erg enthousiast om aan dit verhaal met Classified te beginnen, dankzij hen kan ik opnieuw op het hoogste niveau racen", zegt Havik. "Ik ben er zeker van dat Powershift-technologie een gamechanger zal zijn in gravelraces. Ik kijk ernaar uit om gedurende een aantal jaren nauw samen te werken met Classified om het team te ontwikkelen en de technologie te gebruiken voor gravelraces. Ik ben ervan overtuigd dat dit team over de juiste partners en ingrediënten voor succes beschikt."

"We zijn opgetogen om samen te werken met Piotr voor de lancering van dit team", zegt Classified CEO Mathias Plouvier. "Piotr is een uitzonderlijke atleet en we zijn verheugd om hem te ondersteunen bij het bereiken van zijn doelen. We zijn erg trots om te laten zien wat onze technologie kan doen op het hoogste niveau van gravelraces.”

Door de samenwerking met Foodmaker als hoofdpartner kan het team de voeding van Havik optimaal voorbereiden, waarbij de Foodmaker-app zijn prestaties en behoeften volgt: “Na de succesvolle lancering van onze app en de begeleiding van de renners van Alpecin-Deceuninck, richten we ons op de opkomende gravelscene. Sinds de start van Foodmaker werken we samen met tal van topatleten. We kijken ernaar uit om met dit team mooie dingen te realiseren", zegt Lieven Vanlommel, oprichter en CEO van Foodmaker.

In samenwerking met bestaande Classified-partners Ridley en DT-Swiss, zal Havik rijden op de Kanzo Fast, Ridley's gravelracefiets, uitgerust met DT-Swisswielen. Ridley heeft een breed aanbod aan gravelfietsen en DT-Swiss is marktleider op het gebied van performancewielen, dus de set-up is geoptimaliseerd voor de beste prestaties. Afhankelijk van het type race kan Havik ook een beroep doen op de Ridley Kanzo Adventure.

Havik eindigde als 14e in Girona's 'The Traka' gravelrace op 29 april ondanks een reeks lekke banden tijdens de race van 360 km. De volgende race van het team was de kwalificatiewedstrijd voor het UCI Gravel Wereldkampioenschap in Aken afgelopen weekend (13 mei), daarin werd Havik 29e.

Over Classified Cycling

Classified is een deeptechbedrijf met de missie om schakeltechnologiën en aandrijfsystemen te creëren die de rijervaring en prestaties van alle fietsers transformeren. Classified is opgericht in 2019 en heeft 50 mensen in dienst, gevestigd in hun kantoren in Antwerpen (België) en Eindhoven (Nederland). De bekroonde producten van Classified (Powershift-aandrijfsystemen en Classified-wielen) zijn gemonteerd op meer dan 40 fietsmerken en verkrijgbaar via een wereldwijd netwerk van gecertificeerde distributeurs en dealers. Tot de investeerders van het bedrijf behoren de gerespecteerde olympische en wereldkampioenen Tom Boonen, Anna Van der Breggen, Andre Greipel, Marcel Kittel en Philippe Gilbert.

Ziggy Eloot

Project Manager, Brum Smith

Over Foodmaker

Foodmaker maakt sinds 2004 elke dag ultraverse en heerlijke maaltijden. ‘From farm to fork’ is wat ze doen. De groenten en kruiden halen ze zo veel mogelijk van hun eigen biovelden. Ze wassen en snijden de groenten zelf en de Foodmaker chefs verwerken ze in hun keukens tot heerlijke en gezonde gerechten boordevol groenten. Foodmaker wil zijn consumenten ‘ontzorgen’ door ze heel makkelijk gezonde en lekkere producten aan te bieden.

Foodmaker heeft tal van eigen restaurants in België, Nederland en Frankrijk.

Foodmaker wil gezonde voeding toegankelijk én betaalbaar maken voor iedereen. Het produceert op een duurzame manier en zonder smaakversterkers, zonder mayonaise en zonder geraffineerde suikers. De producten zitten wel altijd boordevol groenten. Foodmaker wil graag transparantie creëren over wat er op het bord van de klant komt.

LIEVEN VANLOMMEL:

Lieven heeft iets met groenten. “Mijn overgrootvader verkocht in 1925 al groenten vanop zijn fiets en mijn grootvader was groentehandelaar. Mijn moeder had een groentewinkeltje en was pionier in het combineren van salades.”

Lieven behaalde zijn diploma “chef de plonge” aan de Hotelschool Ter Duinen in Koksijde maar ontdekte al snel zijn ondernemer skills toen hij zijn eerste saladbar opstartte in Antwerpen in 1996. In 2004 startte hij StarMeal op en ging op grote schaal verse pasta’s en salades maken voor de Belgische en Europese retailers. In 2012 neemt hij het noodlijdende Foodmaker over en geeft de 5 overgebleven restaurants een complete nieuwe look en dynamiek. Ondertussen zijn er tal van Foodmaker restaurants in België, Nederland en Frankrijk.

Lieven werd in 2012 verkozen tot ‘jonge ondernemer van het jaar’. In 2018 werd hij verkozen tot ‘Persoonlijkheid van het jaar’ in de sector.

foodmaker.be